Waarom wordt Fahrenheit gebruikt in de USA en andere eilanden en geen Celsius?

Eenheid in de wereld is toch makkelijker?

Picture for question
ronron1212
een maand geleden
Je kan toch om rekenen en het is niet alleen daarbij dat dingen anders gemeten wordt.
Appartement
4 weken geleden
De vraag was waarom.
tinus1969
4 weken geleden
Omdat standaardiseren lastig is. Niet iedereen heeft zin om zich aan te passen; dus iedereen probeert ervoorvte zorgen dat de ander zich aanpast. Het is behoorlijk gelukt dat er maar twee grote systemen zijn voor temperatuur.

Antwoorden (2)

Landen maakten hun eigen afspraken over maateenheden, vandaar dat er wereldwijd nog verschillen zijn. In temperatuur heb je Celcius en Fahrenheit, mmar ook wordt gerekend met Kelvin.
In afstand heb je meters en inches, in in houden liters en galons, en dan hen je nog de verschillende munteenheden.
Het zou inderdaad gemakkelijker zijn als wereldwijd de eenheden op elkaar afgestemd zouden worden. Maar welke??????
jc54
4 weken geleden
LeonardN
4 weken geleden
"Maar welke?"
Geen twijfel over mogelijk:
SI-stelsel (metrieke stelsel) met Celcius als verschoven eenheid van Kelvin (vanwege praktische redenen) en kilobyte = 1000 byte (niet 1024).
Dat is eigenlijk al bijna overal het geval behalve in de VS en een paar andere landen.
Het VK is overgestapt op SI, maar niet heel zuiver in de praktijk. Waarom? Omdat het metrieke stelsel ver superieur is aan het (non)systeem (imperiaal) wat ze in de VS hebben. Dat snappen ze zelf ook, daarom gebruiken ze in de wetenschap daar ook veel het SI-stelsel. 1 kubieke inch = 0,00432900433 gallon
1 kubieke cm = 1/1000ste liter (of eigenlijk dm³)
Het eerste heb ik van Google moeten spieken, het tweede heb ik zo uit m'n hoofd gedaan. Er zijn in de geschiedenis meerdere pogingen ondernomen in de VS om de overstap ook te maken, maar ja Amerikanen willen niet. Niet alleen makkelijker. Ook veiliger. Er zijn invoerfouten ontdekt in ruimteschepen in software, waar cm gevraagd werd en inch was ingevoerd.
De Fahrenheit schaal is ouder, en werd populair omdat Fahrenheit ook betrouwbaarder thermometers uitvond en verkocht. De schaal is bovendien praktisch omdat alledaagse temperatuurwaarden allemaal positief zijn.

Celsius werd populair onder wetenschappers (vooral vanwege de goed gedefinieerde 0 en 100 graden punten) en daardoor ook onderdeel van het metrisch systeem. Daardoor werd de Celsius de standaard in Frankrijk en vervolgens het Europese continent. De meeste angelsaksische landen zijn inmiddels gevolgd; alleen de VS is nog niet meegegaan.
Toegevoegd op 28 maart 2024 15:39: bron
tinus1969
4 weken geleden